Nike Vaporfly og hvorfor du bør købe Nike aktier
Chart over kursudvikling i Nike aktien i indeværende år |
Men jeg tror der er grund til yderligere optimisme fordi at Nike med løbeskoen VaporFly - ihvertfald blandt mine venner i supermotionist segmentet på dygtig vis har fået skabt myten om en sko der gør dig 4% bedre.
Bemærk at der her er tale om en såkaldt "race-sko". Dvs. en sko man typisk kun vil bruge til race. Den har lavere holdbarhed end alle andre løbesko og koster gerne det dobbelte.
Myten om at Vaporfly skulle være bedre end alle andre løbesko begyndte med lanceringen af Nikes Sub2 projekt tilbage i 2017. Dengang lykkedes det næsten kenyaneren Eluid Kipchoge at bryde den magiske grænse på maraton for mænd på 2 timer.
Kipchoge kom i mål i tiden 2.00.25 og til trods for at de fleste fagpersoner stiller sig skeptiske overfor forsøgets sportslighed (han havde groft sagt "medvind hele vejen"), var den tid - med over 2,5 minutters margen til den daværende oficielle WR - alligevel nok til at man spærrede øjnene op i de kredse jeg befandt mig i. Bemærk at der er tale om et segment der bruger relativt meget af deres tid på at løbe hurtigere. Penge er som regel ikke et issue. Og alt hvad der ikke lyder HELT crazy og som kan lokke med små %-vise forbedringer bliver modtaget som gaver fra oven. Kipchoges 2,5minutter svarede vel i runde tal til en forbedring af verdensrekorden på omkring 2%. Alligevel var det Nikes eget navn "Nike Vaporfly 4%" som gjorde skoen i folkemunde kom til at hedde "4% skoen" - et udtryk der mere end noget afspejler folks inderlige ønske om at netop DEN sko giver dem vinger.
I juni supplerede jeg derfor min portefølje af Nike aktier og det må siges at være god timing. For d. 11. oktober gentog man Sub2-forsøget, nu i samarbejde med en ny sponsor INEOS (jeg måtte slå op hvad de som virksomhed står for og har allerede glemt det igen). Denne gang lykkedes missionen. Kipchoge kom - som det første menneske nogensinde - i mål i tiden 1.59.40.2 - efter at have løbet 42.195m (altså næsten 20 sekunder under den magiske grænse).
Det er vigtigt at understrege at der overhovedet ikke er tale om en verdensrekord, eftersom forholdene på ulovlig vis var optimerede. Men formålet var heller ikke at slå verdensrekorden. Formålet var at være den første løbesko der fik et menneske under 2 timer. Den mission lykkedes for Nike, der nu som brand har fået en fjer i hatten, som de længe vil kunne drille rivalen fra Adidas med. For selvom Adidas skulle have held til at generobre den verdensrekord pt. 02.01.39 (sat af Kipchoge i Berlin 2018), så går der nok noget tid endnu før den næste egentlige "milestone" bliver sat - nemlig at få en officielt godkendt verdensrekord under 2timer. Og i al den tid vil Nike kunne høste fedt på INEOS bedriften.
Jeg bilder mig ikke ind at være aktieekspert. Dette er den tanke jeg i dag har haft, som jeg vurderede bedst egnet til at komme på bloggen.
Kommentarer
Send en kommentar